Thailand: ‘Het land van de Glimlach’

Rondreis door een adembenemende land vol avontuur!

Welkom in het betoverende land van glinsterende tempels, exotische stranden en tropische jungle – Thailand! In deze blog neem ik je mee tijdens mijn rondreis in dit adembenemende land vol avontuur. Thailand staat ook wel bekend als het ‘land van de glimlach’. Van de bruisende stad Bangkok, tot het groene en culturele Noorden en de paradijselijke stranden in het Zuiden.

Binnen 15 dagen reisde ik samen met een vriendin met onze backpack door Thailand. Onderweg hebben we zowel het Noorden van Thailand en een gedeelte van het Zuiden mogen bewonderen. Naast de ongerepte natuur, bijzondere dieren, gave activiteiten en indrukwekkende tempels, is Thailand ook geschikt om tot rust te komen!

Laat je inspireren, krijg praktische tips en ontdek de verborgen pareltjes in dit bijzonder veelzijdige land.

Picture of Lieke Heutink

Lieke Heutink

Junior Travelplanner
Westbound Travel

Welkom in het betoverende land van glinsterende tempels, exotische stranden en tropische jungle.

Bruisend Bangkok

Na een lange vlucht van 12 uur kwamen we dan eindelijk aan in Bangkok. We hebben beide maximaal twee uur slaap gehad en waren gebroken toen we het vliegtuig uit kwamen. Opgelucht stapten we het vliegtuig uit en was ons eerste doel: het vinden van mobiele data en contant geld. Goed om te weten is dat alles voor de paspoortcontrole met cash betaald moet worden, zo ook het wisselen van geld moet hier contant. Heb dus even geduld en loop na de paspoortcontrole richting één van de vele aanbieders en wisselkantoren. Binnen no-time zaten we dan ook in de taxi richting ons hotel (doodsangsten uitgestaan door de rijstijl van de Thaise taxichauffeur). Omdat we beide zo weinig slaap hadden gehad, zijn we na een kort dutje verplaatst richting het zwembad voor wat verkoeling. Voor het avondeten zijn we richting China Town gegaan. Hier hebben we de heerlijk streetfood uitgeprobeerd, waaronder gyoza’s en corndogs. Met de tuktuk zijn we weer teruggegaan naar ons hotel, want dat moet je natuurlijk ook een keer meegemaakt hebben.

Fietsen met Co

De volgende dag ging de wekker al vroeg, want we hadden de fietstour van Co van Kessel geboekt, echt een aanrader! We waren totaal met 10 man en de tour duurde al met al 5 uur en bracht ons langs de buitenwijken van Bangkok. Onderweg hadden we een lunchpauze bij een lokaal Thais restaurant. De tour geeft je een mooi beeld van de veelzijdigheid in Bangkok. ’s Middags zochten we verkoeling in de mega shopping mall ‘ICONSIAM’, naast de indrukwekkende foodhall kan je je geld ook kwijt aan de vele designerwinkels. ’s Avonds vertrokken we richting één van de mooiste rooftopbars met een geweldig uitzicht over de stad; Tichuca. We dronken hier een colaatje en maakten een aantal leuke foto’s en stapten vervolgens weer in de taxi richting Khao San Road. Deze plek wilde ik heel graag een keer zien, omdat het bekend staat om zijn streetfood en de drukte. Nou, complete chaos was het zeker, overal kwam extreem harde muziek vandaan en om de twee meter schoof er een propper de dranklijst onder je neus. We hebben hier uiteindelijk wel een leuk en rustig plekje kunnen vinden om te eten. Toch wilde ik graag Khao San Road verder overlopen, maar binnen een paar minuten waren we zo overprikkelt dat we zijn omgekeerd en terug zijn gegaan naar ons hotel. Als je zin hebt in een avondje uit of een drankje wil doen, ben je hier zeker aan het juiste adres. Er zijn oneindig veel accommodaties in de buurt van Khao San Road. Als je van wat meer rust houdt, raad ik je aan om in de buurt van Chinatown, Sukhumvit, Silom of Siam Square te verblijven.

Wat Pho, werelds grootst liggende Boeddha

Onze laatste dag in Bangkok hebben we goed besteed, we hebben namelijk de drukte ontweken in Lumphini Park. In dit park lopen varanen los rond en deze wilden we natuurlijk een keer in het echt gezien hebben. Je had hier echt het gevoel alsof je ver buiten Bangkok was, er was bijna niemand en de geluiden van buitenaf hoorde je nauwelijks. Na een rondje gelopen te hebben pakten we de taxi naar Grand Palace, helaas bleek de tempel gesloten toen we aankwamen, omdat de Royal Family het paleis ging bezoeken. Later hoorden we dat veel taxi- en tuktuk chauffeurs vaak toeristen overtuigen dat Grand Palace gesloten is, maar dit niet zo is. Of we nu voor de gek gehouden zijn of niet durven we niet te zeggen! Gelukkig was er een paar minuten verderop een andere tempel wel gewoon open: Wat Pho. Hier vind je de grootste liggende Boeddha! ‘s Avonds pakten we de nachttrein vanuit Bangkok naar Chiang Mai. Dit was verrassend comfortabel en prima te doen. Als je zelf graag de nachttrein wil ervaren raad ik je wel aan om de onderste bedden te reserveren. Deze zijn namelijk een stuk ruimer en comfortabeler.

Accommodatie tip: Prince Palace

Een oase van rust in Pai

Vanuit de nachttrein naar Chiang Mai gingen wij gelijk door met de bus naar het kleine dorpje Pai. De weg van Chiang Mai naar Pai is erg pittig en bestaat uit 762 haarspeldbochten, neem dus zeker een wagenziektetabletje voor je vertrekt. De sfeer in Pai was heel relaxt en echt een aanrader als je even tot rust wil komen. Pai staat bekend om zijn mooie natuur en de gezellige walking street. Hier vind je leuke winkeltjes en talloze gezellige restaurantjes. In Pai hebben we voor iets meer dan een dag een brommer gehuurd om onder andere bamboo brigde, de Mae Yenn Waterfall, zonsondergang bij Pai Canyon en zonsopgang bij Yan Lu Viewpoint te zien. Als je erover denkt om een brommer te huren in Thailand, dan is Pai de perfecte plek om te oefenen. Het is hier namelijk niet zo druk, waardoor het makkelijker is om te links te rijden. Wij zijn uiteindelijk 2 nachten in Pai geweest en dit was genoeg om de omgeving te verkennen.

Accommodatie tip: Pai Village Boutique Resort

Olifanten voeren in Chiang Mai

Met de bus vertrokken we vervolgens weer terug naar Chiang Mai. We verbleven in het oude centrum, waardoor alles makkelijk te bereiken was. Zo hebben we meerdere malen de Night Bazaar bezocht, hier hebben ze veel leuke kraampjes en een gezellige streetfood corner met live muziek. In Chiang Mai hebben we een brommer gehuurd voor 4 dagen, want we hadden verschillende dingen die we wilden zien die allemaal buiten Chiang Mai lagen. Onze eerste stop was op 1,5 uur rijden van Chiang Mai. We verbleven namelijk een nachtje in Chai Lai Orchid; een bamboehutje tussen de olifanten. Deze ervaring kan ik iedereen aanraden, want dit was ongelofelijk gaaf om mee te maken. We mochten de olifanten voeren en we werden zelfs de volgende dag wakker gemaakt door de olifanten.

Wat ook echt een aanrader is, is de kookcursus bij de kookschool van Zab E Lee. Als eerst bezoek je een lokale markt en stel je je eigen menu samen (keuze uit verschillende gerechten). Samen met de rest van de groep kook je vervolgens je zelf gekozen gerechten. En geloof mij je zit propvol hierna!
Accommodatie tip : Buri Gallery House

Kijk je ogen uit in Khao Sok National Park

Onze volgende en tevens laatste bestemming was Khao Sok. Met een binnenlandse vlucht vlogen we van Chiang Mai naar Krabi. We hadden van tevoren een huurauto geboekt om zo vanuit Krabi naar Khao Sok te rijden, deze rit duurde 2,5 uur. De reden dat we een huurauto hadden en geen taxi, was puur omdat een huurauto meer dan de helft goedkoper was. Als je comfortabel genoeg bent om links te rijden, is dit zeker een aan te raden.

In Khao Sok verbleven we in ‘Khao Sok Riverside Cottages’, dit waren allemaal houten hutjes in de jungle. Je kon hier uitgebreid eten en dat is dan ook wat we deden. Voor de rest zat er namelijk weinig in de buurt. De reden dat we hier verbleven was om het Nationale Park te bezoeken dat een eindje verderop zat. Je zal Khao Sok National Park waarschijnlijk wel kennen van de Instagram foto’s, maar deze plek was werkelijk zo mooi als op de foto’s. Voor vertrek hadden we via onze accommodatie een ‘overnight lake tour’ geboekt op het Cheow Lak Lake, midden in het nationale park. We vertrokken ’s ochtends vroeg naar de pier van het Nationale Park en gingen met de longtailboat richting ons hutje. De longtailboat deed er 1,5 uur over om bij onze verblijfsplaats te komen en hier keken we onze ogen uit. Want niet alleen was de omgeving indrukwekkend, ook ons hutje was verrassend genoeg best luxe. We hadden van tevoren nog een upgrade gedaan om toch iets meer comfort te hebben en hier hebben we geen moment spijt van gehad. We hebben vanuit ons hutje lekker kunnen kajakken en zwemmen met uitzicht op de bergen. ’s Middags gingen we met onze gids richting de jungle voor een hike. We liepen omhoog over een droogstaande waterval, slingerden aan lianen en zagen slangen en apen. Eenmaal terug genoten van het avondeten en hebben we hele avond gekletst met onze medereizigers.

Morning Safari en Pra Kay Petch Cave

De volgende dag stonden we al op tijd op voor de morning safari. Met de longtailboat gingen we verder over het meer om dieren te spotten. We hebben het geluk gehad een aantal apen, een toekan en een grote hagedis te kunnen zien. Toen we weer terugkwamen bij ons hutje, pakten we onze spullen en vertrokken we weer met de longtailboat naar de Pra Kay Petch Cave, ook wel de diamantgrotten genoemd. Onze laatste stop was de plek waar het park bekend om staat, namelijk de prachtige rotsformaties. Mocht je hier ooit zijn, dan is een ‘overnight lake tour’ zeker de moeite waard!

Beach life

Toen we van het meer afkwamen bleven we nog één nacht in the Riverside Cottages. De volgende dag vertrokken we al vroeg richting Ao Nang. We wilden heel graag in onze reis nog het strand zien en Ao Nang was die ideale plek om onze reis af te sluiten. Gouden tip: check van tevoren de mate van Uv-straling voordat je gaat liggen zonnen, zodat je niet op je laatste dag vertrekt als tomaatje :). ’s Avonds vlogen we terug van Krabi naar Bangkok om daar onze laatste nacht te overbruggen voor de lange vlucht.

Als je wat meer tijd hebt in Thailand, raad ik je aan om de laatste paar dagen aan het strand door te brengen. Het reizen in Thailand is best intensief door de warmte en de luchtvochtigheid. Wij merkten dat we de hoeveelheid reisdagen een beetje hadden onderschat, waardoor echt rust nemen lastig was. We wilden namelijk zoveel mogelijk zien en doen in het aantal dagen die we hadden. Een paar extra dagen strand zijn dan ideaal om nog even bij te komen en te beseffen wat voor mooie dingen je gezien hebt!

Ook zo enthousiast van mijn verhaal en wil je meer weten over Thailand?

Kom thuis met bijzondere verhalen

Maak nu je online afspraak via onderstaande button;