Wijs op reis
Wijs op reis

Alles wat je moet weten!

Wijs op reis

Zorgeloos op reis
Een reis brengt vaak veel stress met zich mee. Heb ik alles wel geregeld? Hoeveel bagage mag ik meenemen? Heb ik alle reserveringen wel bij me? Wat als de vlucht geannuleerd wordt? Allemaal vragen waar wij je mee kunnen helpen. Westbound Travel zorgt ervoor dat jij zorgeloos op reis kan. Van excursies tot vervoer op locatie tot assistentie op de luchthaven, wij weten het!

Een goede voorbereiding
Hieronder volgt belangrijke informatie en nuttige tips rondom je reis. Wij adviseren je deze informatie goed door te lezen. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Zo kan je optimaal genieten van je vakantie!

Reisdocumenten, Visa en inreisvoorwaarden bestemmingen

Iedere reiziger is zelf verantwoordelijk voor de naleving van de grensformaliteiten. Zorg er voor dat je in het bezit bent een geldige identiteitskaart of paspoort. Voor sommige bestemmingen dien je vooraf een visum te hebben aangevraagd of gelden er speciale inreisvoorwaarden. Alle informatie en voorlichting vind je op: nederlandwereldwijd.nl

Reis- en of Annuleringsverzekering

Wij adviseren je ten tijde goed verzekerd op reis te gaan. Een reis- of annuleringsverzekering is niet verplicht, maar kan wel handig zijn. De belangrijkste reden om een reis- en of annuleringsverzekering af te sluiten, is dat je hulp krijgt in onvoorziene (nood)situaties. Denk aan het vervroegd afbreken van de reis of juist een langer verblijf door een ongeval, ziekte of overlijden. Wij adviseren je graag, vraag naar de voorwaarden.

Inentingen

Wees wijs en laat je goed informeren over eventuele benodigde inentingen.
Check de adviezen van jouw bestemming via de website van Travel & Health Clinic.

Vliegreis

Je gaat op reis met vliegtuig. Waar moet je vooraf aan denken of rekening mee houden?

Check vooraf online in!
Dit kan voor vertrek op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Er zijn airlines waarbij dit al 72 uur van te voren mogelijk is en soms kan dit pas 24 uur voor vertrek. Bij meerdere airlines zoals Tuifly, Sunexpress, Eurowings is een online incheck zelfs verplicht. Ben je niet vooraf online ingecheckt, dan zal de airline op de luchthaven hiervoor kosten in rekening brengen.

Is het mogelijk vooraf een zitplaats te reserveren?
Tegen betaling is het in de meeste gevallen mogelijk om op de website van de airline een dag na boeking stoelen te reserveren. Gebruik hiervoor het reserveringnummer van de airline of de reisorganisatie.

HOE kun je online inchecken of stoelen reserveren?
Klik in de Westbound Reisapp achter de vliegtijden op de oranje button ‘Checkin’. Je komt dan automatisch op de website van de airline waar je kunt inchecken. 

Bij welke airlines kun je NIET vooraf online inchecken?
Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het simpelweg niet mogelijk om vooraf online in te checken. Dit kan dan alleen bij de incheckbalie op de luchthaven van vertrek. 
Air Anka (TZ)
Air Cairo (SMQ)
European Air Charter (BUC/BUG)
Freebird (FH/FHY)
Nouvelair (BJ/BJG)
Southwind (2S)
Sundair (SDR/SR)
Tailwind (TWI)
Tunis Air (TU)

Staat er geen button ‘Checkin’ achter de vliegtijden?
De meest voorkomende airlines zijn opgenomen in Westbound Reisapp. Voor overige airlines in de wereld, klik op onderstaande link. Hier vind je alle informatie over online inchecken en bagage. Gebruik hiervoor het reserveringsnummer van de airline of de reisorganisatie.
Klik hier: Overige luchtvaartmaatschappijen

Controleer voor vertrek de actuele vliegtijden. Kijk hiervoor op de website van de airline of de luchthaven van vertrek.

Tip: wees liever te vroeg dan te laat. Dan bedoelen we niet dat je 5 uur van tevoren aanwezig moet zijn, maar dat je ruim op tijd bent. We raden je aan om maximaal 3 uur van tevoren op de luchthaven te zijn, zo heb je voldoende tijd om in te checken en door de douane te komen. Eerder dan 3 uur van tevoren op de luchthaven? Dan heb je de kans dat de incheckbalie nog niet open is en je onnodig lange tijd zit te wachten. De algemene richtlijn is: Europese bestemming uiterlijk 2 uur en bestemming buiten Europa uiterlijk 3 uur voor de vertrektijd aanwezig. Reis je in drukke vakantieperiodes, dan adviseren wij rekening te houden met drukte onderweg of in het openbaar vervoer op weg naar de luchthaven.

Vlieg je vanaf luchthaven Schiphol of Düsseldorf binnen Europa (Schengen)? Reserveer dan vooraf al via onderstaande link een tijdslot om door de securitycontrole te gaan. Het is gratis, gemakkelijk en je voorkomt op deze manier rijvorming bij security.

Staat jouw luchthaven van vertrek er niet bij, raadpleeg dan de site van de airport zelf.

Op reis gaat vaak handbagage en/of ruimbagage mee. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden; vloeistoffen, gels en spuitbussen in je handbagage moeten verpakt zijn in een verpakking van maximaal 100 milliliter, de vloeistoffen moeten allemaal in een doorzichtige hersluitbare zak, dit mag samen maximaal 1 liter zijn. In je ruimbagage is er geen limiet voor vloeistoffen en mag je dus gewoon een fles shampoo of douchegel meenemen.

Bekijk voor vertrek de voorwaarden voor het toegestane gewicht en afmetingen van je hand- en ruimbagage op dit overzicht: Voorwaarden hand- en ruimbagage

Bij een rechtstreekse vlucht kan het voorkomen dat er een tussenlanding plaatsvindt. Houd rekening met eventuele veranderingen in de vluchtschema’s van de luchtvaartmaatschappij. Vliegtijden zijn altijd onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Heb je een pakketreis geboekt met vlucht + accommodatie + transfer, wordt het vervoer van en naar de luchthaven naar je accommodatie voor je verzorgd door de lokale vertegenwoordiging. Op de luchthaven dien je je te melden bij de hostess of de balie van de reisorganisatie zoals in de reispapieren staat vermeldt. Daar ontvang je de informatie over het vervoer naar de accommodatie.

Vaak is het tijdstip van de transfertijden naar de luchthaven voor de terugreis bekend bij de receptie van je accommodatie. Bij sommige reisorganisaties kun je informatie over de transfertijden naar de luchthaven vanaf 24 uur vooraf online opvragen.

Schauinsland Reisen:
www.mein-schauinsland.de

TUI:
www.tuitransfer.com

Corendon:
Heb je een transfer bijgeboekt, dan ontvang je hiervan geen voucher.
De reisleiding ter plaatse beschikt over een transferlijst waar op je
reservering gecontroleerd wordt.

Alltours:
Informatie over de terugreis vind je 1-2 dagen voor vertrek via de
QR-code die je bij aankomst op de luchthaven van de reisleiding
ontvangt of bij de receptie van je hotel.

DER Touristik
ITS / Jahn Reisen:
dertouristik-reiseleitung.com

Door overmacht, zoals bij storm, kan uw heen- en terugreis worden vertraagd.
Wanneer je langer dan 3 uur vertraging hebt, kan het zijn dat je in aanmerking komt voor compensatie. Bewaar in dat geval je boardingpassen en noteer het tijdstip van vertrek.
Op de websites www.vlucht-vertraagd.nl of www.euclaim.nl/check-uw-vlucht kun je nakijken of je vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding en kun je jouw aanvraag indienen.

Met de auto op vakantie

Binnen Europa heeft elk land zijn eigen verkeerswetgeving bestaande uit o.a. verkeersregels en voertuigeisen. In veel landen zijn een veiligheidshesje en gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser. Je bent ten alle tijde verplicht je te houden aan de verkeersregels die gelden in het land waarin je rijdt.
Tip: Het is slim om een reservesleutel van je auto mee te nemen en op een andere plek te bewaren dan de andere sleutel. Mocht er één kwijtraken dan is er geen man overboord.

Milieusticker en/of Tolvignet

Rijd je door Frankrijk of Duitsland? Check dan óf en welke milieusticker je nodig hebt om boetes te voorkomen. Check ook de regels met betrekking tot flitspaalsignalering, verplichte items in de auto en waar op de ruit je navigatieapparatuur mag hangen; de regels zijn in elk land weer anders. Een tolvignet is een sticker die je aan de binnenkant van de voorruit plakt om te laten zien dat je tol betaald hebt voor de (snel)wegen. Deze is verplicht in Oostenrijk, Zwitserland en Slovenië voor motorvoertuigen tot 3500kg.

Wat te doen bij eventuele klachten

De hostess zal gedurende je verblijf ook een aantal keren in je accommodatie aanwezig zijn. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan kun je deze op die momenten kenbaar maken. In een aantal gevallen kan het zo zijn dat je accommodatie niet bezocht wordt omdat de ligging bijvoorbeeld afgelegen is of indien je een reis geboekt hebt met eigen vervoer. In je reispapieren staat altijd een telefoonnummer van de vertegenwoordiging ter plaatse. Als je tijdens de reis vragen of klachten hebt, dien je altijd direct eerst contact op te nemen met de hostess. Op het moment dat je achteraf een klacht hebt en dit is niet ter plaatse gemeld, dan kunnen wij bij thuiskomst weinig meer voor je betekenen. Vraag de hostess altijd naar een schriftelijk rapport van je klacht.

Wat te doen bij een noodgeval

De contactgegevens vind je gemakkelijk terug in de reisdocumenten, net als het noodnummer.

In- en uitchecken bij je hotel, appartement of accommodatie

Als vertrekkende gasten de accommodatie laat verlaten, kan het voorkomen dat aankomende gasten op hun kamer moeten wachten. Een grondige schoonmaak van de kamer heeft tijd nodig. Daarom dien je de kamer op de dag van vertrek uiterlijk om 12.00 te verlaten, soms ook vroeger.

Toeristenbelasting en / of vertrekbelasting

Houdt er rekening mee dat je bij de meeste bestemmingen ter plaatse per overnachting toeristenbelasting per persoon dient te betalen. Bij verre bestemmingen kan het zijn dat je vertrekbelasting dient te betalen op de luchthaven.

Vragen? Check de vakantie FAQ!

Heb je verder nog vragen? Ben je op zoek naar informatie over jouw reis? Bijvoorbeeld mag een huisdier mee, hoe zit het met medicijnen in mijn handbagage of kan ik de kinderwagen voor mijn baby ook meenemen? Wij geven antwoorden op al jouw vragen, check onze Vakantie FAQ.

Maak nu je online afspraak via onderstaande button;

Bel ons

Email ons