De meest gestelde vragen en antwoorden over reizen in Coronatijd

Waar moeten we rekening mee houden als we op reis willen? Dit is misschien wel de meest gestelde vraag aan ons. Iedereen is toe aan een heerlijke vakantie, maar er is ook onduidelijkheid. De Travelplanners in onze reisbureaus merken dat iedereen nog wel veel vragen heeft. Kan het wel, wat zijn de regels, moet ik voor vertrek nog iets doen, is het wel veilig en zo nog veel meer.

Vrijblijvend reisvoorstel aanvragen?

Reisadvies vakantielanden

Het antwoord is eigenlijk heel helder en eenvoudig. Jazeker, kunnen wij reizen en op vakantie! Een goede voorbereiding is van belang, dus laat je adviseren. Wij merken dat er veel wordt gepraat, ook op sociale media. Iedereen weet het min of meer beter. Ongevraagd krijg je veel raad, tips en adviezen die zeker niet hetzelfde en soms zelfs achterhaald zijn.

Voordat je de koffers pakt

Je staat op het punt een vakantie te boeken en dus is het belangrijk om je stapsgewijs voor te bereiden. Voorkom vakantiestress en stel een lijstje voor jezelf op. Het is zeker niet moeilijk, maar geeft je wel van vooraf de zekerheid dat je vooral zorgeloos op reis kunt. Het lijstje bestaat uit vijf punten:

1.  Start als eerste met het downloaden van de Reisapp of de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarin vind je heel helder en duidelijk alle reisvoorwaarden per land op de rij.

Om de site te bezoeken klik hier.

Om de app te downloaden klik hier.


2. Ben je gevaccineerd download dan de Corona Check app en laad daarin je digitale QR-code. Print deze vooraf ook voor alle zekerheid uit of neem je RIVM vaccinatiebewijs op papier mee. Reis je naar een land buiten de EU? Dat is een papieren versie zelfs verplicht. 

Om de Corona Check app te downloaden klik hier


3. Kijk of er een testverplichting is vooraf. Dit kan bij sommige verre bestemmingen ondanks dat je gevaccineerd bent, toch een vereiste zijn.


4. Vul vooraf digitaal het PLF formulier in, het zogenaamde Passagier Locatie Formulier. Per mail ontvang je een bevestiging en/of QR-code. Ook deze adviseren wij je uit te printen. De link voor dit formulier is per land verschillend en vind je in de reisvoorwaarden zoals bovengenoemd in de Reisapp of op de site.


5. Tot slot: Check of je met paspoort of Identiteitskaart dient te reizen. Kijk na hoe lang deze geldig moet zijn. Voor sommige landen geldt 6 maanden na terugkomst.  

De meest gestelde vragen over reizen in Coronatijd

Wij hebben de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

FAQ

1. Kan ik reizen naar het buitenland en waar kan ik naar toe?

Jazeker! Raadpleeg de site of download de Reisapp van het ministerie van Buitenlandse zaken. Hier vind je per land heel duidelijk alle reisvoorwaarden.

2. Hoe zit het met alle kleurcodes?

Nederland kent reisadviezen waarin de kleur GROEN – GEEL – ORANJE-ROOD de meest voorkomende kleuren zijn. Dit zijn adviezen, geen verplichting, waarmee je rekening dient te houden als je op reis gaat. Eerder was het zo dat je bij ‘Code Oranje’ niet verzekerd was tegen Covid-gerelateerde kosten. Inmiddels is het zo dat vrijwel alle reisverzekeraars deze kosten dekken. Check dus vooraf je voorwaarden. Een rood reisadvies heeft veelal te maken met oorlogen, natuurrampen zoals vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en dergelijke.

3. En hoe zit dat dat als een land Code Rood heeft op de EDCD besmettingenkaart?

De EDCD kaart geeft een weergave van het aantal besmettingen per 100.00 inwoners per land.
Het Europese Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) is het Europese RIVM. Krijgt Nederland kleurcode rood van het ECDC? Dan gelden er misschien extra regels voor als je naar een ander EU-land reist. Deze vind je op de site www.nederlandwereldwijd.nl.

4.Kan ik mijn reis altijd annuleren en ben ik dan mijn geld kwijt?

Annuleren kan natuurlijk altijd. Kies je er zelf voor om te annuleren, dan brengt dit kosten met zich mee. De hoogte van deze kosten hangen af van het type reis en kunnen verschillend zijn. De algemene voorwaarden zijn afhankelijk van de reisorganisatie waarbij je reis is geboekt. Westbound Travel is een Nederlands reisbedrijf aangesloten bij ANVR & SGR. We zijn bemiddelaar van reizen van Nederlandse en Duitse reisorganisaties. Klik hier voor de exacte annuleringsvoorwaarden of vraag onze Travelplanners.

Indien je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, kun je deze kosten indienen bij je verzekeringsmaatschappij. Het annuleren moet dan uiteraard wel met een geldige reden zijn. De voorwaarden zijn terug te vinden in jouw verzekeringspolis. Bij een negatief reisadvies zal de reisorganisatie kosteloos annuleren. Je krijgt je reeds betaald reissom gerestitueerd.

5. Wat is een flexservice-pakket en krijg ik dan mijn geld terug?

Wij adviseren je een pakketreis te boeken met als het kan, een flexservicepakket. In dat geval zijn flexibele annuleringsvoorwaarden inbegrepen en kies je voor zekerheid. Je kan zelf tot kort voor vertrek beslissen om de reis te annuleren zonder opgaaf van redenen. Bij annulering dien je alleen de kosten van het flexservicepakket ca. €35,- per persoon en de boekingskosten betalen. Reeds betaalde reissommen worden binnen 5 werkdagen terugbetaald. Vraag onze Travelplanners naar de voorwaarden.

7. Is het nu wel verstandig om in Coronatijd vroeg een reis te boeken?

Bij vroeg boeken zijn de prijzen erg gunstig en is er nog voldoende beschikbaar. Hoe korter je de vertrekdatum zit, zijn met name in het hoogseizoen de prijzen hoger. Door juist nu te boeken heb je zekerheid én flexibele voorwaarden.

8. Wat als ik een reis boek en de reisorganisator gaat failliet?

De touroperators waar wij onze reizen boeken zijn, net als Westbound Travel, lid van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Alle reizen die via ons geboekt worden vallen onder de garantiedekking van de SGR. Bij faillissement ben je er dus altijd van verzekerd dat je je geld terugkrijgt.

9. Hoe zit het met repatriëring bij een positieve Corona-test of

negatief reisadvies?

Hier kunnen we kort over zijn. Test je een positief op corona tijdens je vakantie en heb je een pakketreis geboekt, wordt in overleg met de reisleiding ter plaatse de vlucht verplaatst en het verblijf worden verlengd. De kosten hiervoor worden (tot een bepaald maximum, vraag naar de voorwaarden) vergoedt. Ook is repatriëring indien je bij een negatief reisadvies ter plaatse bent, altijd inbegrepen.

10. Moet ik een mondkapje dragen?

Reis je per vliegtuig, dan is een mondkapje verplicht gedurende de vlucht. Dit geldt ook voor de transferbus, openbaar vervoer of taxi. Het kan zijn dat je op openbare plaatsen of in je hotel of waar dan ook een mondkapje dient te dragen. Houd je bij aankomst aan de plaatselijk voorwaarden.

11. Wat zijn de Covid maatregelen op bestemming?

De geldende maatregelen kun je terugvinden in de Reisapp of op www. nederlandwereldwijd.nl.

12. Waar vind ik de testlocatie ter plaatse?

Op iedere bestemmingen zijn er Covid-testlocaties.. Laat je in 1e instantie adviseren door de receptionist en/of de reisleiding op jouw vakantiebestemming. In sommige hotels is het zelfs mogelijk in het hotel te testen.

13. Dien ik nog een verzekering af te sluiten?

Ja, wij adviseren iedereen niet onverzekerd op reis te gaan en een reis-en of annuleringsverzekering af te sluiten. Vraag je Travelplanner naar de mogelijkheden.

Plan nu een afspraak

Laden...

Terugbelverzoek

Maak nu je online afspraak via onderstaande button;

Bel ons

Email ons